Nadat ik meer onderweg was met minder toegang tot een desktop of laptop, merkte ik een grote behoefte aan een app waarin ik mijn taken bij kon houden. Van Outlook Taken ging ik naar Evernote, ToDoIst naar Trello. Voor alle tools is wat te zeggen:

Hoe je kunt samenwerken in Trello

Actiemanagement of projectmanagement: al sinds jaar en dag bestaan er to-do-lijsten. Eerst op papier, later werd ook dit gedigitaliseerd met tools zoals ToDoIst, Asana, Evernote en Trello. De takenlijst van Outlook is ook nog lange tijd favoriet geweest. ‘Getting Things Done’ De papieren to-do-lijsten waren ook lange tijd bij mij onmisbaar. Stapels heb ik verslonden. Toch was het altijd lastig om met al die papieren en pagina’s overzicht te houden. Daarom begon ik met het […]

Sanne Oele-den Hartog, SHARP Support

Hoe je overzicht houdt in hectische tijden

Het einde van je werkdag nadert en je kijkt nog even in de agenda. Mooi, morgen komt de eerste afspraak om 10.00 uur. Daarna hoef je pas om 14.00 uur bij een klant in Amsterdam te zijn. Je hebt weer overzicht en genoeg tijd dus om je goed voor te bereiden, je mail te verwerken en een paar medewerkers te spreken die je toch al een tijdje niet had gesproken. Dacht je…. De werkelijke situatie […]

Hoe iemand zijn focus krijgt (en houdt) is voor iedereen anders. Toch zijn er behoorlijk wat (algemene) tips te vinden, die je hier wel bij kunnen helpen. Een aantal van deze tips pas ik zelf ook toe en deel ik graag met jullie.

Gefocust werken

Je herkent het vast. Je bent net lekker bezig met die ene grote klus en je wordt gebeld, gemaild of er loopt iemand binnen. Of je het telefoontje of mailtje nou negeert of tegen degene die binnenloopt zegt dat het even niet schikt, het maakt niet uit. Je bent uit je concentratie gehaald en moet je focus weer terugvinden. Hoe je focus kunt behouden Hoe iemand zijn focus krijgt (en houdt) is voor iedereen anders. […]

Allereerst een kort opfrismoment. De Dikke van Dale verstaat onder delegeren 'het overdragen (van een taak)'. Maar hoe weet je of je een taak kunt delegeren? Onderstaande kan je daar verder mee helpen:

Hard werken & delegeren

Voordat je startte als ondernemer had je waarschijnlijk veel verwachtingen. Wat daarvan over is gebleven, kan ik je niet vertellen. Waarschijnlijk is er in ieder geval één die ook realiteit is geworden: om je doelen te bereiken, moet je heel hard werken. Door te delegeren kan je deze doelen sneller bereiken. Werken, werken en nog eens werken Om als ondernemer je doelen te bereiken, vergt het werken, werken en nog eens werken. Je loopt van […]

enquetes-maken-in-surveymonkey

Digitale enquetes ontwerpen? Uhm…. Ja…..

In de huidige 24-uurseconomie worden enquêtes vaak al niet meer op fysiek papier afgenomen. Het is veel makkelijker, sneller en milieubewuster om digitaal enquêtes af te nemen. Dat ben ik zeker met ze eens. Maar hoe maak je zelf zo’n enquête? Aanbod enquêteplatforms Er zijn behoorlijk wat platforms die digitale enquêtes aanbieden. Tijdens een snelle Googleronde (zoekopdracht: digitale enquêtes afnemen), kwam ik al uit op ruim 24.500 resultaten. Zo kan je gebruikmaken van Survio, Thesis Tools, MWM2, Enquetemaken.nu […]

Je zal toch echt mail moeten ontvangen om je werk goed te doen. Met een volle inbox kan dat natuurlijk niet. Dus ook nu kan je weer naar je IT-afdeling stappen voor hulp. Maar ook nu zal je eerst moeten wachten tot de overige spoedeisende tickets zijn afgerond.

Help! Mijn inbox zit vol!

Voor je werk mail je veel, heel veel. Dat hoort er inmiddels ook een beetje bij. Maar op een dag geeft Outlook aan dat je inbox vol zit. Dat is een probleem, want je kan nu geen mailtjes meer ontvangen of archiveren. En dat is precies vandaag echt niet handig: je wacht namelijk op een belangrijk mailtje. Je zal toch echt mail moeten ontvangen om je werk goed te doen. Met een volle inbox kan dat natuurlijk […]

Met sneltoetsen sneller werken

Lang leve sneltoetsen!

Oké, de vorige keer heb ik jullie laten zien hoe je snel documenten kunt openen met je toetsenbord. Maar weet je dat je ook in je programma’s veel sneltoetsen kunt gebruiken? Sneltoetsen die standaard in het programma zijn opgenomen. Veel programma’s in Windows zijn te openen met sneltoetsen. Maar daar wil ik het vandaag niet over hebben. Die gebruik ik zelf eigenlijk ook nooit. Daar gebruik ik Fingertips voor. Vandaag wil ik het hebben over […]

Natuurlijk is het belangrijk (en fijn) om te weten waar je bepaalde documenten hebt gelaten, waar programma’s staan en ga zo maar door. Maar daar heb jij niet zoveel aan als je nú dat ene document nodig hebt. Of nú een bepaald programma nodig hebt.

Snel documenten openen met je toetsenbord

Iedereen die met een computer of laptop werkt, kent het wel. Het aantal programma’s, documenten, favorieten, etc. die ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Er gaat een hoop tijd in zitten. Waar had je ook al weer dat ene document gelaten? Waar stond dat programmaatje ook al weer? Er bestaat een handigere manier Natuurlijk is het belangrijk (en fijn) om te weten waar je bepaalde documenten hebt gelaten, waar programma’s staan […]

Bovenstaande werkt overigens in Outlookversies 2003, 2007, 2010, 2013 en 2016.

Outlook delen met je collega? SHARP Support legt het je simpel uit!

Herken je dat? Je collega is plotseling afwezig wegens ziekte? Er is een vakantieoverdracht niet goed gegaan? Of je werkt samen voor die ene directeur, manager of medewerker? Je wilt toegang tot elkaars agenda en takenlijst. In je organisatie heb je IT-support waar je het natuurlijk aan kan vragen. Maar…. dan moet je wel even wachten tot de andere 10 spoedeisende tickets zijn opgelost. Wist je dat je dit ook zelf kunt instellen? Toegang tot […]

Help! Ik wil een goede checklist!

Help! Ik wil een goede checklist!

Checklist van drie A4-tjes? Of met zo enorm veel niveaus dat je niet meer weet wat nou op welk niveau wanneer moet gebeuren? Herkenbaar? Regelmatig zag ik checklists die zó ingewikkeld waren, dat het meer vragen opriep dan dat het beantwoordde. Dan ging ik er met de stofkam doorheen, stelde vragen om het ook echt duidelijk te krijgen en dat vormde ik vervolgens tot een goede checklist. Maar hoe dat je dat nou? En is […]