Goede voornemens. Met het eind van het jaar in zicht is het iets dat je overal om je heen ziet oppoppen. Zakelijk en privé. Zie je het nu nog niet? Wacht maar. Als je het zo rond de herfstvakantie nog niet hebt gezien, dan heb je ze wel zo rond Sinterklaas zien verschijnen. Maar ik vind dat goede voornemens niet werken.
SMART lijstjes
Als alle lijstjes weer zijn nagekeken, nieuwe plannen voor het jaar zijn gemaakt en er is gereflecteerd op het net aan nog lopende jaar. Dan worden de goede voornemens voor het jaar daarop vaak ook al gedeeld. Sinds een paar jaar doe ik dat niet meer. Goede voornemens voor mezelf opstellen.
Ik vind het ergens wel grappig. Want ook ik reflecteer en kijk naar lijstjes. Voor inspiratie, om te kijken wat ik heb bereikt in het jaar, om net even wat extra trots op mezelf te zijn. Voor de boekhoudkundige afronding van het jaar (ook zeker niet onbelangrijk), om vooruit te kijken naar het komende jaar. Wat ik vond dat goed ging. Wat ik graag wil dat volgend jaar beter gaat. Soms kom ik dan ook nog heel oude lijstjes tegen. Lijstjes met allerlei doelen. Omzetdoelen, klantdoelen, social mediadoelen. Vaak SMART opgesteld, zodat ze goed meetbaar waren.
Zakelijk deed ik dat eigenlijk nooit. Ook niet toen ik nog geen eigen bedrijf had. De vraag ‘Waar zie jij jezelf over 5 jaar’ tijdens sollicitaties vond ik ook altijd afschuwelijk. Niemand weet waar hij of zij over 5 jaar is, wat vaak ook mijn antwoord was. Maar toen ik net begon met ondernemen en echt nog niet wist hoe dat allemaal moest, heb ik wél zakelijke doelen opgesteld. Vooral omdat iedereen vond dat je dit toch echt wel moest doen. Wat resulteerde in SMART lijstjes.
Goede voornemens zetten jezelf onder druk
Als ondernemer begin je vaak met een idee en je bent bereid om hard te werken voor dat idee. Al snel kom je erachter dat het ook dat is wat je precies gaat doen: hard werken. Maar de kreet ‘Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan’ klopt niet. Geloof je het niet? De Volkskrant publiceerde er in 2011 al een journalistiek achtergrondstuk over. Als ondernemer, werknemer, huisvrouw, thuisblijfvader. Hard werken bestaat in meerdere vormen en zet al genoeg druk op jezelf.
Met het stellen van SMART doelen, wil je natuurlijk dat deze doelen worden bereikt. Anders stel je jezelf die doelen ook niet. Dus reflecteer je regelmatig hoe het staat met je doelen. Als jij dan op schema ligt, is er niks aan de hand. Dan doe je het goed, kan je misschien voor je gevoel wel even achteroverleunen en genieten van het feit dat je het zo goed doet. Het geeft je misschien een euforisch gevoel.
Tenzij je niet op schema loopt, dan geeft het druk. Nog meer druk dan je al ervaart. Wat ervoor kan zorgen dat je verlamt en je je doel niet haalt. Ieder jaar weer. Natuurlijk kan je dan je doelen aanpassen. Je marges naar beneden bijstellen. Jezelf onderschatten, zodat je doel altijd wordt behaald. Maar dan wordt het halen van het doel, je doel en sla je de plank mis. Je legt jezelf onnodig druk en stress op.
Hoe het ook kan
In plaats van meetbare en concrete jaardoelen, kan je jezelf ook reflecterende vragen stellen op je gevoel. Vragen als:
- Hoe tevreden ben je?
- Liepen de zaken goed? Zo ja, wil ik dat zo houden? Zo nee, wat wil je dat er beter gaat?
- Kan ik nog goed rondkomen van wat ik doe?
- Houd ik genoeg tijd over om te kunnen genieten van al het succes?
- Vier ik mijn eigen successen nog of zijn deze normaal geworden?
Het zijn allemaal gevoelsmatige vragen. Dat antwoord kan je vastleggen en ombuigen naar een doel. Noteer de reflecterende vragen die je jezelf stelt. In een notitieboekje of een Trellobord. Noteer ook de antwoorden die je daarbij hebt gegeven en leg het weg. Heb jij halverwege het jaar het gevoel dat je goed op weg bent? Of juist niet goed op weg bent? Pak dan dat lijstje erbij en stel jezelf dezelfde reflecterende vragen. Noteer weer het antwoord boven het eerdere antwoord en je zal zien dat alleen al het beantwoorden van de vragen, rust en focus geeft. Pak aan het eind van het jaar, weer dat lijstje met weer die vragen en herhaal de stappen die je eerder hebt genomen.
En weet je wat ik heb gemerkt? Sinds ik geen goede voornemens meer heb, heb ik meer rust, meer focus, meer werkplezier en een betere balans. Zowel zakelijk als privé.
Heb jij als doel meer focus, maar geen idee hoe je dit in de praktijk voor elkaar krijgt? Het zijn vaak de kleinere, simpelere stappen in je bedrijf die je heel veel rust en focus teruggeven. Het verzamelen van alle inkoopfacturen op een plek, het meelezen van de e-mail en het schiften van belangrijke mail en nieuwsbrieven. Het doorvoeren van contactgegevens in je CRM. Het zoeken van ontbrekende contactgegevens. Het zijn niet alleen relatief kleine, simpele werkzaamheden, het is ook makkelijk uit te besteden. Meer weten? Lees dan hier verder.
Foto van Tim Mossholder via Unsplash