Wees eens even eerlijk, wat is voor jou als ondernemer belangrijker: veel klanten of minder klanten die allemaal goede reviews achterlaten? Wat is je doel: even ‘snel’ rijk worden of genoeg geld verdienen zodat je zonder financiële zorgen kunt leven? Wat vind je daarbij belangrijker: kwaliteit of kwantiteit? Het zijn een paar vragen die ik mijzelf als ondernemer stel en waar ik op blijf reflecteren. Het kunnen ook dilemma’s zijn voor sommigen. Daarom tijd voor een blog over hoe je kunt ondernemen met kwaliteit. Ook als je te druk bent.
Een centrale plek voor alles wat je moet doen
Soms kom ik ondernemers tegen die heel hard zijn gegroeid en alles nog alleen doen. Zij komen vaak snel op het punt uit dat ze moeite hebben met overzicht houden. Wat ze hebben gedaan voor welke klant, weten ze vaak nog wel. Al is het alleen maar aan de hand van hun urenregistratie of facturen. Maar weten wat ze nog moeten doen voor een klant? Dat is vaak een ander verhaal. Wat ik daarin zie, is geen onwil. Nee, vaak absoluut niet (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd 😊).
Nee. Vergelijk het maar met een groeispurt die je als kind kreeg. Uit het niets paste je geen enkel kledingstuk meer en waren al je schoenen te klein. Zo groeien deze ondernemers uit hun ondernemersjasje en passen systemen en kantoorruimtes plotseling niet meer bij ze. Dat weten die ondernemers ook wel. Maar kijken naar een ander systeem of een ander kantoor kost tijd. En precies dat is er vaak niet. Met als gevolg dat ze niets veranderen aan de situatie met allerlei gevolgen, zoals dat ondernemers vaak niet meer precies weten wat ze moeten doen of op allerlei plaatsen to-do’s noteren. In de inbox, in Trello, in Signal. Waar ga je dan kijken als je je to-do-lijst wil bekijken?
Kies dan ook een centrale plek uit waar je al je to-do’s kunt vinden. Is dat een systeem zoals Trello? Richt dat dan zo in dat je niet meer hoeft na te denken over waar je to-do-lijst staat. Wil je juist een overzicht per klant? Kijk dan naar een goed CRM-pakket, zoals Teamleader.
Verzamel een team om je heen
Hetzelfde geldt voor ondernemers die eigenlijk personeel nodig hebben. Ook zij zijn echt niet per se ongeorganiseerd en willen nog steeds ondernemerskwaliteit bieden. Maar ook zij hebben vaak veel te veel werk op hun bordje liggen. Denk alleen maar aan dat ene project die ooit is aangenomen en steeds groter werd. De klantsamenwerking is fijn, het werk is leuk, de klant betaald goed en op tijd en je hebt een fijne klantrelatie opgebouwd. Iets waar je geen afscheid van wil nemen. Sterker nog: iets waarvan je eigenlijk ook geen afscheid van moet willen nemen. Ondernemen is ook mensenwerk en als de klik er zit, waarom zou je dan afscheid nemen van elkaar?
Maar soms kan dat ene project wel heel veel tijd in beslagnemen en lukt het je niet meer goed om al je andere klanten ook goed te bedienen. Dat is een risico voor de kwaliteit die je als ondernemer wil bieden. Wees dan eerlijk naar jezelf en verzamel een team om je heen. Dat kan natuurlijk met flexibele oproepkrachten: een hostess voor je beurs of evenement, een virtual assistant voor ondersteuning in je dagelijkse bedrijfsvoering of het monitoren van openstaande klantacties of een accountant die ervoor zorgt dat je aangiftes op tijd zijn gedaan en klopt.
Wie je ook om je heen verzamelt, zorg er in ieder geval voor dat hij of zij je ook echt daadwerkelijk ontzorgd in wat je hem of haar te doen geeft.
Zeg eens een keer nee
Als jij als ondernemer hard bent gegroeid, is dat allereerst een compliment waard. Je biedt overduidelijk een product of dienst aan waar veel vraag naar is. En dat wat je doet, doe je blijkbaar niet alleen goed. Je weet ook hoe de marketing daarvan werkt. Iets waar veel ondernemers moeite mee hebben. Maar ik raad je ook aan eerlijk te blijven naar jezelf. Als je je inderdaad in een positie bevindt waarbij je geen overzicht meer hebt of geen overzicht meer dreigt te hebben of zó veel werk hebt liggen dat je het amper meer af kunt krijgen en je krijgt een nieuwe aanvraag: zeg dan eens een keer nee.
Ook ik krijg weleens aanvragen van ondernemers die mij superleuk lijken. Die een goed toekomstbeeld voor ogen hebben. Die goed weten wat ze willen, waar ze tegenaan lopen, die bereid zijn mijn tarief te betalen en waar absoluut een klik lijkt te zitten. Maar waar ik op dat moment simpelweg gewoon geen tijd voor heb. Als ik een goed beeld van iemand heb, verwijs ik zo iemand vaak door. Moeilijk om te doen? Ja. Soms wel. Maar door op dat moment nee te zeggen, zeg ik ja tegen mijzelf en mijn onderneming. Ik weet op dat moment goed dat als ik daar wél ja tegen zeg, het moeilijker wordt om mijn eigen kwaliteitsniveau te halen.
Ben jij een ondernemer die te hard is gegroeid? Die moeite heeft met overzicht houden op klantacties en sta je ervoor open om een team om je heen te bouwen? Iemand die je helpt bij overzicht creëren en houden? Neem dan contact op voor een telefonische kennismaking, zodat we samen kunnen kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Foto van Jeremy Beck via Unsplash



