Tools onder de loep: Doodle

1.000 keer mailen voor die ene afspraak met meerdere mensen? In deze Tools onder de loep laat ik je zien hoe Doodle je hierbij kan helpen.

Disclaimer Tools onder de loep Doodle: voordat je überhaupt gaat kijken naar tools, raad ik je aan eerst een wensenlijstje op te stellen. Pak een kladblok, open een blanco nieuwe mail, een spreadsheet, een Google Doc of een Word-document. Typ vervolgens álle wensen en eisen die je hebt. Dat kunnen ook redenen zijn om te automatiseren. Denk bij het maken van dit wensenlijstje niet aan de kosten, mogelijkheden of juist onmogelijkheden, juridische aspecten, etc. Kijk echt sec naar wat jij denkt nodig te hebben in een systeem. Ga pas verder met kijken naar een tool, zodra je dit wensenlijstje helder hebt.

Iedereen die regelmatig een afspraak met meerdere mensen moet plannen, kent het wel: 1.000 keer mailen en overvolle agenda’s van de deelnemers. Zowel intern als extern kan dit een behoorlijke uitdaging zijn. Daarbij maakt het niet uit waar je werkt in de organisatie en of je wordt ingehuurd of in loondienst bent. Tel daarbij op dat afspraken ook steeds vaker worden gemaakt door de mensen zelf. Een afdelingssecretaresse, managementassistente of officemanager is er lang niet altijd. In deze tools onder de loep laat ik zien hoe je Doodle je hierbij kan helpen.

Wat is Doodle

Doodle is niet alleen een manier van tekenen en een hondenras. Het is namelijk ook een softwarebedrijf dat in 2007 is opgericht in Zürich (Zwitserland) met inmiddels meer dan 100 medewerkers. Het hoofdkantoor staat nog steeds in Zürich, maar de werknemers zijn wereldwijd verspreid. Daarbij zijn ze vandaag de dag onderdeel van de Zwiterse TX Group. Een participatienetwerk van allerlei platformen, met roots in de journalistiek, dat regelmatig investeert in de FinTech sector.

Met 30 miljoen maandelijkse gebruikers en meer dan 70.000 geregistreerde organisaties, is Doodle toch wel een internationaal succes te noemen.

Voordelen

Doodle is opgericht in Zwitserland en valt daarmee niet alleen onder de Zwiterse wet- en regelgeving, maar ook onder die van de EU. Daarmee is de privacy gewaarborgd en mogen ook (semi)overheidsorganisaties deze software gebruiken.

Daarnaast vind ik de look-and-feel een absoluut pluspunt: het werkt fijn, is overzichtelijk en oogt professioneel. En ondanks dat deze niet in het Nederlands beschikbaar is, is deze tool ook nog eens heel praktisch ingericht. Zowel aan de gebruikerskant als aan de invulkant.

Andere voordelen zijn:

  • Door de integratie met Zapier is Doodle in principe aan alle software te koppelen.
  • Zelfs met het gratis lidmaatschap is er al heel veel mogelijk.
  • Zeer uitgebreide kennisbank én een goed bereikbare helpdesk.
  • Heel gebruiksvriendelijk en zeer betaalbaar.

Nadelen

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om in het Engels te werken. Mocht jij daar wel moeite mee hebben, is Doodle misschien niet de beste keuze voor je. De dienst is namelijk helaas niet in het Nederlands beschikbaar.

Wat andere nadelen zijn:

  • De gratis variant laat advertenties zien. Welke advertenties dat zijn, heb je natuurlijk geen invloed op. Dat kan een nadeel zijn.
  • De betaalmogelijkheden voor Team en Enterprise zijn uitgebreid. Daar kan je bijvoorbeeld via een factuur met Purchase Order betalen. Maar dat is eigenlijk alleen rendabel voor de zeer grote organisaties (> 500 medewerkers). Wil je af en toe Doodle gebruiken en geen gebruikmaken van het gratis account? Dan zal je moeten betalen via je creditcard, Apple Pay of PayPal.

Gebruik je toch liever een Nederlandstalige dienst? Kijk dan vooral naar Datumprikker. Is Datumprikker niet helemaal wat je zoekt? Of ben je op zoek naar iets dat je kunt personaliseren in je eigen huisstijl? Ook dat kan ik voor je onderzoeken. Je krijgt dan een mooi, duidelijk en overzichtelijk rapportage met allerlei tools die aan jouw wensen en voorwaarden voldoen. Klinkt interessant? Neem dan contact op voor een kennismaking en de mogelijkheden.

Foto van Frederic Christian via Unsplash