Tools onder de loep ActiveCampaign & MailBlue

Op zoek naar een goede tool voor je e-mailmarketing? Lees dan deze Tools onder de loep over ActiveCampaign en MailBlue.

Disclaimer Tools onder de loep ActiveCampaign MailBlue: omdat MailBlue de bekendste reseller is van ActiveCampaign, maar feitelijk gezien verder hetzelfde is als ActiveCampaign, is er deze keer gekozen voor een tools onder de loep waarbij 2 tools tegelijk worden behandeld. Dat neemt niet weg dat ik je adviseer ook voor e-mailmarketing altijd eerst een wensenlijstje op te stellen, voordat je zomaar tools gaat gebruiken. Om je hierbij op weg te helpen, heb ik een handig blog geschreven over hoe je zo’n wensenlijstje maakt.

Iemand riep ooit dat e-mailmarketing dood zou zijn. Maar niks blijkt minder waar. Sterker nog: omdat mensen steeds vaker controle willen hebben over welke kennis ze zien, is e-mailmarketing nog steeds springlevend. Natuurlijk versterkt e-mailmarketing met andere middelen in de marketingmix. Mensen moeten ook wel weten dat je een nieuwsbrief aanbiedt en waar ze zich in kunnen schrijven. Als je actief e-mailmarketing gebruikt, is het ook verstandig om op een goed zichtbare plek het aanmeldformulier voor je nieuwsbrief te zetten. De footer is daar een ideaal voorbeeld van. Via social media kan je dit ook goed kenbaar maken. Met tools zoals Hootsuite, wordt het doorlinken naar je aanmeldformulier makkelijker.

Maar voordat je toe bent aan het aanmeldformulier publiceren, moet je een keuze hebben gemaakt over welke tool je daarvoor gebruikt. Tijdens het onderzoeken van die keuze kan je behoorlijk verdwalen. Er zijn nu eenmaal veel tools waarmee e-mailmarketing mogelijk is. Een van die tools zijn ActiveCampaign en MailBlue.

De voordelen

Of je nou ActiveCampaign of MailBlue aanschaft: beide zijn een alles-in-1-systeem. Je kunt het gebruiken als CRM, als pipeline voor je verkoop, als nieuwsbriefmiddel voor pure e-mailmarketing en als je de druppelfunctie gebruikt, kan je het koppelen aan tools zoals Huddle, waarmee relevante kennis overdragen nog makkelijker wordt.

ActiveCampaign zelf heeft haar hoofdkantoor in de Verenigde Staten staan en heeft een Engelse interface, maar met MailBlue als dé bekendste reseller van Nederland is dat geen probleem. Zij bieden precies hetzelfde systeem alleen in een Nederlandstalige variant. Dat is dus absoluut een voordeel.

ActiveCampaign en MailBlue begrijpen daarnaast ook goed dat het lastig kan zijn om het hele pakket binnenstebuiten goed te kennen. Daarom hebben ze een praktische en handige kennisbank beschikbaar gesteld. Hier kan je werkelijk alles vinden wat je nodig hebt om je maillijst te laten groeien.

Heb je geen zin om je te verdiepen in hoe je allerlei funnels kunt bouwen, maar heb je wel een automatisering nodig? MailBlue heeft daarvoor kant-en-klare automatiseringen bedacht die je zo kunt overnemen. Hier en daar aanpassen, et voila, je automatisering is klaar.

Ook in de abonnementen is heel veel mogelijk. Het goedkoopste abonnement is daarbij maar
€ 19,- per maand. Dan heb je het Starterspakket met niet meer dan 1.000 abonnees. Het Sales CRM zit daar niet bij inbegrepen. Wil je dat wel? Dan is het goedkoopste abonnement er vanaf
€ 39,- per maand.

De nadelen

Eerlijk is eerlijk: ik heb deze tool al een tijdje staan op het lijstje voor tools onder de loep. Een van de grootste voordelen, is namelijk direct ook een van de grootste nadelen: er is heel erg veel mogelijk. En dat maakt het, ondanks de kennisbank die er is, een wat onoverzichtelijke tool. Daarbij maakt het niet uit of je MailBlue of ActiveCampaign aanschaft: je data blijft voor zover mij bekend toegankelijk voor servers in de Verenigde Staten. Ondanks dat zij zeker GDPR compliant zijn, kijken zij wel anders aan tegen privacy. Dat kan een reden zijn om deze tool niet te gebruiken.

Als je eenmaal behoorlijk bent gegroeid met je maillijst, dan is dit verder een van de wat duurdere mogelijkheden. Het starterspakket met 5.000 contacten bedraagt bijvoorbeeld al € 79,- per maand. Ook hier is dan niet het Sales CRM bij inbegrepen. En ook hier heb je dan maar 1 gebruiker.

Al met al: ben je op zoek naar een alles-in-1-platform dat praktisch kan worden gekoppeld met álle tools die je maar kan bedenken? Heb je er geen moeite mee dat servers in de Verenigde Staten staan? Dan zijn ActiveCampaign en MailBlue absoluut de moeite waard om te overwegen. Wil je toch liever kijken naar andere systemen die opgericht en gevestigd zijn in de Europese Unie? Kijk dan eens naar tools zoals Laposta. Ga je toch liever op zoek naar andere tools en heb je geen idee waar te beginnen? Na een telefonische kennismaking en een goedgekeurde offerte, ga ik graag op onderzoek uit voor je.

Foto van simon peel via Unsplash