In veel inboxen zie ik heel veel mailtjes van social media platformen. Als je allerlei berichten hebt ingepland met tools als Hootsuite, is het natuurlijk best handig als je de analyses automatisch ontvangt of dat je een extra seintje krijgt als een post wordt gepubliceerd. LinkedIn heeft daar ook een handje van. Dat platform kan heel veel mailtjes sturen over heel veel verschillende onderwerpen. Gelukkig kan je makkelijk je LinkedIn instellingen checken én aanpassen. In dit blog leg ik stapsgewijs uit hoe je dit zelf simpel en snel kunt aanpassen.
E-mailbeheer
Al sinds het begin van mijn carrière, beheer ik e-mailinboxen. Tel daarbij op dat ik heel gestructureerd werk én Getting Things Done nog steeds als productiviteitsmanagement gebruik en dan weet je dat e-mail beheren voor mij appeltje-eitje is. Mijn eigen inbox is meerdere keren per dag leeg. De inboxen van mijn klanten ook, tenzij afwijkende afspraken zijn gemaakt. Acties, bespreekpunten, monitorpunten: het wordt allemaal in Trello genoteerd. Waar ik relatief gezien veel tijd aan kwijt ben, zijn nieuwsbrieven en daar is best wel wat tijdwinst te behalen. In veel inboxen zie ik namelijk behoorlijk wat nieuwsbrieven zich verzamelen. Sommige zijn echt wel relevant en worden bewaard waar klanten dat willen: in een e-mailmapje of in een Trello leeslijstje bijvoorbeeld.
LinkedIn e-mailfrequentie aanpassen doe je zo
Een heel simpele, vanzelfsprekende, maar belangrijke eerste stap is om ook de vanzelfsprekende stappen te noteren. Dus, beheer je net als ik meerdere LinkedIn profielen? Let dan extra goed op dat je met het juiste account bent ingelogd!
- Als je bent ingelogd, zie je rechtsboven je profielfoto met een pijltje. Klik op dat pijltje om het uitklapmenu te openen.
- Selecteer de optie ‘Instellingen en privacy’.
- Je komt nu in het volledige instellingenoverzicht terecht met links een uitgebreid menu.
- Selecteer in het menu links de optie ‘Meldingen’.
- Ook hier kom je in een uitgebreid menu terecht met álle mogelijke meldingen: pushmeldingen, meldingen in de app en meldingen per e-mail. Het menu is onderverdeeld in subcategorieën:
- Op zoek naar een baan: alle meldingen die gaan over vacatures en (interim)opdrachten.
- Iemand aannemen: alle meldingen die gaan over vacatures en (interim)opdrachten die je zelf hebt geplaatst.
- Connectie maken met anderen: alle meldingen over je netwerk uitbreiden.
- Inhaalupdates netwerk: alle meldingen over je netwerk laten groeien.
- Plaatsingen en commentaren: alle meldingen over gepubliceerde posts en interactie daarop.
- Berichten: alle meldingen die gaan over direct messages die je hebt ontvangen.
- Groepen: alle meldingen die gaan over groepen waar je lid van bent.
- Pagina’s: alle meldingen die gaan over pagina-uitnodigingen en je eigen bedrijfspagina.
- Evenementen bijwonen: alle meldingen die gaan over evenementen, inclusief uitnodigingen.
- Nieuws en rapporten: alle meldingen waarvan LinkedIn denkt dat het relevant is voor je.
- Uw profiel bijwerken: allerlei suggesties voor het verbeteren van je profiel(sterkte).
- Verificaties: meldingen die je helpen herinneren aan verificatie van je profiel/identiteit.
Gamen op LinkedIn
LinkedIn biedt, naast bovenstaand rijtje, nog een optie: games. Ik ben van mening dat LinkedIn een zakelijk platform is en dat gamen geen zakelijke activiteit is. Natuurlijk met gamification als uitzondering, maar ik heb zo het vermoeden dat LinkedIn dat niet bedoeld met de optie ‘Games’. Ik raad je dan ook de meldingen van Games allemaal uit te zetten, zodat je niet tijdens je werk wordt verleid om te gaan gamen.
Je zal zien dat als je bovenstaande instellingen hebt aangepast, je veel minder e-mails krijgt van LinkedIn. Wil je juist wel de e-mails van LinkedIn blijven ontvangen en juist veel minder in-app meldingen? Dan kan je bovenstaande uitleg ook gebruiken.
Pushberichten
Met betrekking tot pushnotificaties wil ik je sowieso aanraden, zo min mogelijk pushnotificaties aan te zetten. Iedere pushmelding die jij krijgt is een potentiële afleiding. Zie je in de LinkedIn instellingen dat push aanstaat? Zet deze dan sowieso alvast uit.
Wil je graag op de hoogte blijven van mogelijke kansen en ontvang je eens per dag een overzicht met allerlei interessante functies en opdrachten voor jou en je bedrijf? Als je met Microsoft Outlook werkt, kan je heel simpel een regel aanmaken. De mail blijf je ontvangen, maar deze wordt in een daarvoor bestemde e-mailmap gezet. Jij bepaalt op deze manier precies wanneer je welke mail ziet. Kan je hulp gebruiken voor het beheren van je e-mail? Neem dan contact op voor de mogelijkheden.
Foto van dlxmedia.hu via Unsplash