Tools onder de loep: Laposta

Ben je op zoek naar een e-mailmarketing tool waarbij automation mogelijk is met servers binnen de EU? Lees dan dit blog over Laposta.

Wie deze blogserie eerder heeft gelezen, weet dat ik het vaker benadruk: stel voordat je overstapt naar een (andere) tool altijd eerst een wensenlijstje op. Dat is bij deze Tools onder de loep Laposta niet anders. Pak een kladblok, open een blanco nieuwe mail, een spreadsheet, een Google Doc of een Word-document. Typ vervolgens álle wensen en eisen die je hebt. Dat kunnen ook redenen zijn om te automatiseren. Denk bij het maken van dit wensenlijstje niet aan de kosten, mogelijkheden of juist onmogelijkheden, juridische aspecten, etc. Kijk echt sec naar wat jij denkt nodig te hebben in een systeem. Ga pas verder met kijken naar een tool, zodra je dit wensenlijstje helder hebt.

E-mailmarketing is een breed begrip en kan in vele vormen worden gegoten. Dat er 1001 tools zijn die vervolgens helpen om je e-mailmarketing op poten te zetten, maakt het soms niet makkelijker. Tools als ActiveCampaign en MailBlue zijn de meest bekende e-mailmarketingsystemen maar van oorsprong Amerikaans. Veel mensen zijn daar niet dol op. De Amerikanen gaan toch anders om met privacy. Daarom deze keer tijd voor een tool die haar servers in de Europese Unie heeft staan: Laposta.

De voordelen

Laposta is niet alleen binnen de EU gevestigd: ze zijn zelfs opgericht in Nederland en nog steeds gevestigd in Nederland. Daarbij kom ik gelijk bij het allergrootste voordeel: Laposta neemt de privacywetgeving heel erg serieus. Zo hebben ze de servers in Nederland staan én hebben ze een ISO 27001 certificering. Daarnaast zijn ze heel transparant over de genomen beveilingsmaatregelen, werken ze standaard met verwerkersovereenkomsten en is het duidelijk waar je terecht kunt als je toch vragen, opmerkingen of klachten hebt over de privacy. Dit geeft mij niet alleen als afnemer, maar ook als eventuele ontvanger een heel fijn en veilig gevoel.

Wat andere voordelen:

  • Automation is goed mogelijk, net zoals het druppelen van e-mails. Workflows zijn namelijk goed in te stellen.
  • Kom je ergens toch niet uit? Laposta heeft een uitgebreid kenniscentrum gepubliceerd met daarin veel kennisbankartikelen. Kom je er nog steeds niet uit? Dan kan je ze ook makkelijk bereiken via e-mail of telefoon.
  • Laposta biedt verder een gratis abonnement aan. Tot 2.000 abonnees kan je je kennis makkelijk en snel verspreiden. Met een maximum van 12.000 mailtjes per maand, moet dat wel lukken. Daarbij krijg je zelfs bij het gratis abonnement 3 gebruikers.
  • Laposta heeft een klein team, maar is goed bereikbaar en benaderbaar. En ondanks dat mijn Engels echt wel goed is, vind ik het toch prettig om te kunnen communiceren in mijn moedertaal.

De nadelen

Ieder nadeel heeft z’n voordeel en vice versa. Bij Laposta is dat niet anders. Niets of niemand is tenslotte perfect. Wat ik als grootste nadeel zie, is de abonnementsvorm. Laposta werkt met tariefgroepen, waarbij tariefgroep 1 inhoudt dat je tot 500 relaties onbeperkt kunt mailen en tariefgroep 36 je tot 1.000.000 kunt mailen. Door de tariefgroepen per jaar te noteren, is het wat onoverzichtelijk. Daarbij kan het lastig inschatten zijn welke tariefgroep het beste past bij jou, je organisatie en je ambitie.

Wil je liever geen abonnement afsluiten? Dan is het mogelijk om mailcredits te kopen. Met mailcredits heb je alle voordelen van een betaald abonnement, maar niet de vaste lasten die daarbij komen kijken. Dat kan vooral handig zijn als je heel weinig nieuwsbrieven verstuurt of op een niet-regelmatige basis nieuwsbrieven verstuurd. Daarbij staat 1 mailcredit voor 1 nieuwsbrief aan 1 ingeschreven relatie. Wil je een funnel bouwen en daarmee geautomatiseerd mailen naar je lijst(en)? Dan raad ik het af om met mailcredits te werken. Een abonnement is in dat geval het handigste.

Ben jij op zoek naar een e-mailmarketingtool waarbij automation mogelijk is en is Laposta niet helemaal wat je zoekt? Kan je wel wat hulp gebruiken bij het samenstellen van het wensenlijstje? Neem dan contact op voor een uitgebreide telefonische kennismaking. Na de kennismaking ontvang je een offerte, na akkoord van die offerte ga ik graag voor je op onderzoek uit.

Foto van Campaign Creators via Unsplash