Ondernemers beginnen vaak alleen en langzaam bouwen ze een team om zich heen. Soms met alleen maar freelancers, voor de flexibele schil. Slim om te doen. Zeker in de begintijd. Maar vaak groeit een ondernemer door naar personeel. Ben jij zo’n ondernemer en kan je wel wat hulp daarvoor gebruiken? In dit artikel leg ik uit wat er allemaal komt kijken bij het aannemen van en groeien naar personeel.
Redenen voor personeel
Als je met je onderneming op het punt komt dat je meer werk hebt dan dat je zelf aankunt, is het altijd een goed idee te beginnen met een flexibele schil. Dat kan met flexibele arbeidscontracten of met freelancers. Het grote voordeel is natuurlijk dat je dan niet alleen kunt uitproberen of personeel iets is dat bij jou en je bedrijf past. Als het even financieel tegenzit, neem je ook zo weer afscheid van je flexibele schil.
Maar soms is de flexibele schil alleen niet meer genoeg en wil je personeel aannemen. De redenen daarvoor zijn heel verschillend:
- Om meer binding in het team te krijgen.
- Om het gevoel te hebben echt samen wat te doen.
- Omdat personeel goedkoper lijkt dan freelancers.
- Om meer continuïteit aan te bieden aan klanten en leveranciers.
- Om door te kunnen groeien en meer klanten aan te trekken.
Personeel aannemen: wat heb je nodig
Personeel is even heel andere koek dan een flexibele schil met allemaal freelancers. Waar freelancers allemaal zelf een bedrijf hebben en dus zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen zaken, word jij nu verantwoordelijk voor meer dan alleen jezelf. Dat betekent ook dat je veel zaken moet regelen. Zeker als je voor het eerst personeel aanneemt. Denk daarbij aan het:
- Aanmelden als werkgever bij de belastingdienst: je krijgt dan je loonheffingennummer dat je weer nodig hebt voor het betalen van allerlei belastingen en volksverzekeringen.
- Heb je nog geen accountant? Dan is nu een goed moment om die wel in te schakelen. Je krijgt nóg meer te maken met de Belastingdienst als werkgever en zij hebben vaak ook een salarisadministrateur die dit specialistische deel voor je kan bijhouden.
- Ben je werkzaam binnen een bepaalde sector? Dan kan het zijn dat je onder een bepaalde CAO valt. Check dat goed! Je kunt hier een compleet overzicht vinden.
- Schakel een arbeidsjurist in en laat een sjabloon arbeidsovereenkomst maken. Eentje die je voor meerdere personeelsleden kunt gebruiken.
- Zorg ervoor dat je een RI&E hebt uitgevoerd. Weten wat dat is? De Kamer van Koophandel legt het in dit artikel praktisch en fijn uit.
- Het klinkt simpel: maar een functieprofiel. Voordat je op zoek gaat naar personeel, moet je wel helder hebben wat je nodig denkt te hebben en wat je toekomstige personeelslid precies gaat doen.
Wat kost dat dan?
Wat groeien naar personeel precies kost, is afhankelijk van veel factoren. Wat wel vaststaat, is dat je als werkgever te maken hebt met 4 verschillende soorten kosten:
- Directe kosten – de primaire arbeidsvoorwaarden zoals het salaris en het vakantiegeld.
- Indirecte kosten – de secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een telefoon of auto van de zaak, opleidingsbudget, pensioenkosten, reiskosten en een dertiende maand.
- Sociale lasten zoals loonbelasting en allerlei premies zoals AOW- en WW-premie.
- Houd daarnaast rekening met allerlei andere kosten, die niet vallen binnen de 3 hiervoor genoemde categorieën. Denk hierbij aan de apparatuur die iemand nodig heeft om te kunnen werken (bureaustoel, laptop, printer), maar ook de (veiligheids)werkkleding kan hieronder vallen.
De algemene regel is dat de totale werkgeverslasten ca. 30% zijn van het brutosalaris. Wil je niet zelf gaan rekenen en snel een indicatie hebben van de werkgeverslasten? Check dan de Bruto-Netto calculator van Visma Raet. Via allerlei uitklapmenu’s én koppelingen met CAO’s kan je daar een proformaberekening maken. Tussen die uitklapmenu’s staat ook de optie ‘Werkgeverslast tonen’. Schakel die in om de totale werkgeverslasten te tonen.
Met SHARP Support help ik ZZP’er en MKB’ers (met maximaal 10 medewerkers) aan meer vrije tijd. Soms houdt dat ook in dat het bedrijf verder moet en groeit naar een onderneming met meer dan 10 medewerkers. Ben jij ZZP’er of MKB’er, heb je niet meer dan 10 medewerkers in dienst, wil je graag personeel aannemen en heb je iemand nodig die het voorwerk doet en het backofficeprofiel voor je inventariseert, vastlegt in praktische checklists en handboeken? Neem ook dan gerust contact op voor de mogelijkheden.
Foto van Clem Onojeghuo via Unsplash
Een gedachte over “Groeien naar personeel”
Reacties zijn gesloten.