Hoe je goed personeel kunt vinden en houden

Disclaimer ‘Hoe je goed personeel kunt vinden en houden’: in dit blog vind je tips over hoe je personeel kunt aannemen in tijden van personeelstekort en krapte op de arbeidsmarkt. Maar helaas: hoe veel je ook doet en wat je ook aanbiedt, het geeft allemaal geen garantie. Het kan dus zijn dat als jij deze tips opvolgt, je nog steeds geen personeel kunt vinden. Er is gewoon mega krapte op de arbeidsmarkt op dit moment. Al helemaal als je in een sector zit die overloopt en die standaard met krapte te maken heeft. Beschouw dit blog dan ook als een stap in de goede richting en niet als een totaaloplossing.

Ondanks dat het CBS nu meer werkloosheid heeft geconstateerd, zien zij dat personeelstekorten blijven. Niet alleen in de sectoren, zoals het onderwijs en de zorg, die al een tijdje te maken hebben met tekorten. Ook in andere sectoren. Dat betekent dus ook dat als jij de stap hebt gezet om met je bedrijf door te groeien en personeel aan wil nemen, je wel moet weten hoe je goed personeel kunt vinden.

Weet wat je nodig hebt én wat je aanbiedt

Voordat je personeel kunt aannemen en een vacature online kunt uitzetten, is het belangrijk dat je een functieprofiel hebt samengesteld. Klinkt makkelijk. Toch hebben veel ondernemers moeite met het opstellen van een goed functieprofiel en vervallen ze vaak in populaire of vage taal die je in veel vacatures terugziet. Denk dus al na over wat je eigenlijk nodig hebt en wat je aanbiedt.

  • Is het een parttime of fulltime contract? Of is het een parttime contract waarbij je wel 4 of 5 dagen bezetting wil hebben?
  • Wat wil je dat je personeel in ieder geval gaat uitvoeren? Noteer dat in steekwoorden in een notitieblokje of Trellokaartje.
  • Controleer of je aan een CAO bent verbonden en check daar salarisranges. Wil je die vermelden in je vacaturetekst?
  • Is volledig thuiswerken een optie? Of wil je continue bezetting op kantoor? Of juist een mix van thuis en op kantoor?

Laat vervolgens een professioneel tekstschrijver een goede vacaturetekst maken.

Personeel aannemen via traditionele sites

Op de traditionele sites als Nationale Vacaturebank en Monsterboard, kan je natuurlijk beginnen met personeel aannemen. Dat begint natuurlijk met het uploaden van de vacature zelf. En dit is zeker een manier om personeel te vinden. Maar Monsterboard hanteert een beste fee. Zo bedraagt de voordeligste optie € 499,- ex btw. Voor 1 vacature met een looptijd van 30 dagen.

Platforms als LinkedIn zijn daarbij handiger. Je kunt niet alleen direct gratis beginnen door het aanmaken van een bedrijfspagina en via een update aangeven dat je mensen zoekt. Sollicitanten kunnen ook hun profiel direct meesturen, waardoor je geen CV’s meer hebt of losse referentielijsten. Referenties staan namelijk vaak al op de profielen vermeldt.

Corinne Keijzer van Digital Moves heeft overigens de blogserie ‘LinkedIn bedrijfspagina – Carrière pagina’ gemaakt. In die serie kan je alles lezen over hoe personeel aannemen via LinkedIn werkt.

Hoe je ook goed personeel kunt vinden

Maar je kunt het ook anders aanpakken: leg op LinkedIn bijvoorbeeld eens contact met loopbaanadviseurs. Zij spreken veel, heel veel potentiële medewerkers. Als zij jou leren kennen en jij hen, kan dat zeer waardevol zijn. Voor jou, de loopbaanadviseur én je potentiële werknemer.

Het werkgeversservicepunt van het UWV is daarbij een organisatie die je ook zeker niet mag vergeten bij het vinden van personeel. Juist in deze tijden van personeelstekorten kan je uit andere bronnen gaan putten. Wat is dan beter dan het UWV benaderen en op die manier niet alleen aan het juiste personeelslid te komen, maar ook de werkloosheid en het daarmee het aantal WW-uitkeringen te verlagen? Het Werkgevers Servicepunt heeft een uitgebreide site, waar je veel informatie kan vinden.

Vergeet dan niet ook zeker niet de 50-plussers mee te nemen in je zoektocht!

Goed personeel houden

Waar personeelstekorten zijn, is de werkdruk hoog. Werkdruk is iets dat velen ervaren en de stressgerelateerde ziekteverzuim is hoog. Personeel en werkgevers komen in een negatieve spiraal terecht, waarbij ze elkaar de schuld geven van de stress. De sfeer op de werkvloer wordt vaak steeds negatiever en je verliest je beste werknemers daardoor. Iets dat je in tijden van grote personeelstekorten liever niet wil. Een paar tips om dat te voorkomen:

  • Soms is het ook gewoon tijd voor werknemers om hun horizon te verbreden en zich bij een andere werkgever verder te ontwikkelen. Dan moet jij ze als werkgever los kunnen laten. Geef ze feedback, bedank ze voor de fijne samenwerking en sluit af met een goede referentie. Zorg dat oud-werknemers positief spreken over je organisatie. Mond-tot-mondreclame doet het nu eenmaal goed. Ook in de recruitment.
  • Er is een reden dat goed werkgeverschap is opgenomen in het Burgerlijk Wetboek. Neem kennis van goed werkgeverschap en houd je daar ook aan. Niet alleen fijn voor jezelf om je aan de wet te houden. Ook fijn voor je personeel als je dit hanteert.
  • Vertrouw je personeel. Stuur op resultaat en niet op aanwezigheid. Dat dit wat tijd kan kosten, snap ik natuurlijk. Maar als je op den duur je personeel niet vertrouwt, voelen zij dat aan en heb je de start van de negatieve spiraal te pakken.
  • Een inkoppertje wellicht, maar toch de moeite waard om te noemen: zorg dat je primaire én secundaire arbeidsvoorwaarden op orde zijn. Bied een daadwerkelijk marktconform salaris en zorg dat je secundaire arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk zijn.

Wil je na het lezen van dit blog nog meer oplossingen lezen? Het UWV heeft op haar site nog 27 oplossingen voor personeelstekorten bedacht.

Met dit blog hoop ik je wat handvaten te hebben gegeven voor het aannemen van personeel in tijden van personeelstekort. Heb je behoefte aan ondersteuning in je wervingsproces? In de loop van de jaren heb ik een sterk netwerk opgebouwd én meerdere vacatureteksten geschreven. Neem dus gerust contact op om samen te inventariseren waar ik je bij kan helpen en ondersteunen.

Foto van Nick Fewings via Unsplash