Focus op online marketing

Ik ga wat zeggen wat een heleboel marketeers ongetwijfeld tegen de schenen schopt: er is meer dan alleen focus op online marketing. Focus dan ook op online, maar zeker niet alléén op online. Huh, hoor ik je denken? Kan ik ook nog wat bereiken zonder de volledige focus op online marketing te gooien? Ja, dat kan zeker. In dit artikel zal ik je uitleggen wat ik bedoel én hoe je ook marketing kunt voeren.

Alleen online marketing opent deuren

Dat de online wereld deuren opent, is absoluut geen geheim. Met inzichttools zoals de SSI score van LinkedIn en trainers zoals Corinne Keijzer die je daar heel veel over kunnen leren, is er ook veel kennis over te vinden. Met relatief weinig kan je veel bereiken. Zoals Corinne ook aangeeft in een aantal van haar artikelen: de 3 B’s in Sales zijn vervangen voor de 7 P’s.

De SSI zegt ook veel over wat je online kan bereiken en waar je verbeterpunten liggen. Maar het zegt zeker niet alles. Net zoals dat veel marketeers zweren bij betaald online adverteren en het statement dat je alleen iets bereikt met betaald adverteren. Organisch, zonder betaald adverteren, kan je ook heel veel bereiken. Het kost alleen minder geld en meer geduld.

Offline opent ook deuren

Nog niet zo heel lang geleden las ik online een post waar ik hardop heel hard om heb gelachen: waar alle hardwerkende ambachtslieden waren gebleven. De post bevestigde mijn al eerder gevormde mening: je hoeft écht niet de hele dag online aanwezig te zijn om een succesvolle onderneming te hebben.

Er zijn zo ontzettend veel meer mogelijkheden dan alleen online marketing, de ontbijtclubs en andere netwerkpartijen. Want het is ook marketing wanneer:

  • je op het schoolplein staat en aan de praat raakt met andere vaders en moeders over je werk.
  • je de hele dag hard aan het werk bent en kwaliteit aflevert, in welk beroep dan ook. Mond-tot-mondreclame is ontzettend veel waard én is marketing dat automatisch voor je werkt. Zolang je de goede kwaliteit maar blijft leveren.
  • je een kinderfeestje aan het organiseren bent en aan de praat raakt met ingehuurde leveranciers (je lokale bakker, de man of vrouw die de workshop verzorgt, etc.).
  • je in je WhatsApp status kort je elevator pitch hebt staan, is dat ook een vorm van organische marketing.

Wat dus echt niet werkt

Maar weet je wat ik echt heel erg vind om online te zien? Als mensen of bedrijven posten voor het posten. Als er allerlei LinkedIn engagement pods verschijnen. Maar ook als mensen zichzelf niet zijn, als ze reageren op posts puur en alleen om relevant te blijven in het algoritme van LinkedIn. Als mensen niet respectvol kunnen reageren naar elkaar. Kortom: als mensen niet echt zijn, niet authentiek. Aan het eind van de rit komt dat ook terug. Linksom of rechtsom. Mijn ultieme tip: doe wat goed voelt, doe wat bij je past en luister naar je eigen gevoel.

Wil je zelf aan de slag en kijken wat je als eenpitter of kleine ondernemer zelf doen om online meer bereik te krijgen? Neem dan vooral contact op met trainers zoals Victor Huiting van Rivercloud. Hij is één van die trainers die realistisch kijkt naar wat je online op LinkedIn kunt bereiken, kijkt mee naar je strategie en kijkt mee met je doelen.

Heb je moeite om de juiste toon te vinden voor je online marketing? Of weet je niet wat je wilt posten en post je op dit moment vooral aan de hand van een inhaakkalender? Geen zorgen. Dit artikel is juist geschreven vanuit mijn eigen ervaringen. Je bent dus zeker de enige niet. Als je hulp daarbij kunt gebruiken, mag je altijd contact opnemen.

Foto van Campaign Creators via Unsplash