Het kiezen van een werkplek. Het kan een beste opgave zijn. Persoonlijk heb ik ervoor gekozen vanuit huis te werken. Daar heb ik een mooi en praktisch hoekje ingericht met bureau en planbord en al. Terwijl ik weet dat thuiswerken ook nadelen kent, zie ik vooral de voordelen van een kantoor aan huis. Maar het allerbelangrijkste: ik heb bewust en actief nagedacht over mijn werkplek. In dit blog geef ik je 5 tips voor het kiezen van een werkplek.
Een kantoor zegt niks over hoe succesvol je bent
Mijn ouders hebben al sinds eind jaren ’70 een eigen bedrijf. Al zolang als ik mij kan herinneren, werkten zij aan huis. Betekent dus ook dat er altijd iemand thuis was. Ik ben het dan ook gewend om aan huis te werken en heb kunnen zien dat ondernemen en kinderen opvoeden hand-in-hand kunnen gaan. Toch is er af en toe in onze cultuur de tendens dat je pas succesvol bent als je een eigen kantoor hebt. Je weet wel, zo’n pand middenin Amsterdam of Utrecht. Let op: dat is absoluut niet zo. De plek van je kantoor zegt precies niets over hoe succesvol je bent. Wat anderen daar ook over zeggen.
Vind je het niet fijn om je persoonlijke (thuis)adres te gebruiken? Begrijp ik ook heel goed. De Kamer van Koophandel biedt tegenwoordig gelukkig de mogelijkheid om je adres af te schermen. Omdat ik merkte dat veel ondernemers met een thuiskantoor dit erg interessant vonden, heb ik een blog geschreven over hoe je je adres kunt afschermen.
Grootte van je team en bedrijfsgroei
Als je een eenmanszaak hebt, ben je ook zzp’er. Je kunt dan echt prima zonder daadwerkelijk fysiek kantoor uit de voeten. Heb je een MKB organisatie en heb je personeel in dienst? Een fysiek kantoor kán dan juist een uitkomst zijn. Maar vind je 10 personeelsleden echt het maximum? Ook dan hoef je echt niet per se een fysiek kantoor te hebben. Volledig op afstand samenwerken gaat prima. Net zoals alle samenwerkingen, staat of valt remote werken met goede afspraken maken. Ik werk bijvoorbeeld al jaren heel fijn samen met mijn opdrachtgevers en zie ze vaak lange tijd niet.
Wil je toch eens in de zoveel tijd samenzitten? Organisaties als Seats2Meet en New Day Office bieden allerlei (flex)werkplekken én zitten vaak op centraal bereikbare locaties.
Kosten
Je bedrijf groeit steeds verder en je hebt een stabiele omzet. Dat is natuurlijk fijn. Maar er kunnen ook tijden komen dat het wat minder gaat en dat je zult moeten bezuinigen. Wat ga je dan doen? Afscheid nemen van flexwerkers, ingehuurde freelancers, leveranciers? Dat kan natuurlijk. En als het moet, dan moet dat. Maar opzeggen van die contracten, betekent ook dat je alles weer alleen kunt gaan doen. Zo simpel zit het ook.
Mijn tip is dus vooral te kijken naar de kosten-baten. Want is dat kantoor van plus € 750,- ex per maand, dat je eigenlijk niet veel gebruikt vanwege het vele thuiswerken, écht de moeite waard?
Stel jezelf daarbij de volgende vragen:
- Heb ik écht een kantoor nodig?
- Is dat kantoor dan ook écht die € 750,- of meer waard?
- Last but not least: wordt het kantoor ook daadwerkelijk gebruikt? Of gebruik je een kantoor alleen voor meetings?
Vertrouwelijkheid
Met de (klant)informatie van mijn opdrachtgevers, ga ik áltijd vertrouwelijk om. Daarom heb ik ook standaard een geheimhoudingsclausule in mijn overeenkomst staan. Maar ik ga verder dan dat. Ik houd namelijk ook rekening met dit soort informatie bij mijn werkplek. Ik zal daarom nooit zomaar ergens in een horecatentje gaan zitten of verbinding maken met een openbaar WiFi-netwerk. Je weet niet wie er over je schouder meekijken en vrijuit telefoneren vind ik op dat moment ook niet prettig. Ben ik toch extern aan het werk? Dan kies ik er voor om in een gesloten ruimte te zitten en een vergaderruimte te huren.
Het doel van je bedrijf
Waarom ben jij gaan ondernemen? Was dat om meer vrijheid te krijgen, meer autonomie te hebben, meer te kunnen reizen? En als je inderdaad bent gaan ondernemen om meer vrijheid te krijgen, meer autonomie te hebben en meer te kunnen reizen, waarom wil je je dan nu wel vastleggen op een kantoorpand?
Met deze tips hoop ik dat je anders gaat kijken naar het kiezen van een werkplek. En dat je andere mogelijkheden meeneemt in je keuze. Maar, daar blijf ik natuurlijk bij: doe vooral niet wat nu ‘eenmaal hoort’, doe vooral wat goed voelt voor jou en je bedrijf. Is dat een daadwerkelijk fysiek kantoor, dan kies je daarvoor. Is dat een thuiskantoor, dan is dat een thuiskantoor. Ondernemen met rust in je hoofd en meer vrije tijd, staat of valt bij het volgen van je eigen gevoel. Wil je meer vrije tijd en geen idee waar te beginnen? Vaak kan je met 4 uur per week al veel vrije tijd krijgen. Neem dan gerust contact op voor een kennismaking.
Een gedachte over “5 tips voor het kiezen van een werkplek”
Reacties zijn gesloten.