Zo vind je balans in je marketing

Balans in je marketing. Tuurlijk, je wilt dat je bedrijf goed loopt en daarvoor zul je nu eenmaal een goed marketingplan voor moeten hebben. Maar een goed marketingplan hebben, veel verkopen en je bedrijf goed laten lopen? Hoe doe je dat zonder de balans in je marketing kwijt te raken? In dit blog een paar tips.

Wat bedoel je met balans in je marketing?

Getriggerd door een LinkedIn-post van Paul Hendriks (De Kunning Concepts), vond ik dit conceptblog over balans vinden in je marketing. Dat kan je natuurlijk op meerdere manieren lezen. De juiste tools bijvoorbeeld vinden die geschikt zijn voor jouw marketingmix. Maar zo bedoel ik ‘m deze keer niet. Nee. Deze keer bedoel ik meer hoe je balans vindt in je marketing zonder jezelf kwijt te raken.

Maar eerst even dit: ik ben geen businesscoach. Absoluut niet. Ik ben wel iemand die zichzelf goed kent én gewend is om op hoog niveau te werken als sparringpartner en rechterhand. Wat betekent dat ik weet hoe belangrijk balans is. Ben je je balans al een tijdje kwijt? Let op: een burn-out ligt echt om de hoek. Dat geldt voor alle disbalansen. Dus ook de balans in je marketing.

Weet wat je niet wilt

Balans vinden doe je wat mij betreft door te beginnen met weten wat je wilt. Wat je wilt bereiken, wat je wilt doen, wat goed voelt voor je. Daar heb je zelfkennis voor nodig. Competentietesten zoals op het Leerwerkloket kunnen daarbij helpen. Maar als je het echt moeilijk vindt om te achterhalen wat je wel wilt, kan je de vragen ook omdraaien naar wat je niet wilt.

In mijn geval bijvoorbeeld:

  • Wat ik niet wil bereiken: een groot bedrijf, een bedrijf met personeelsleden, een kantoor.
  • Wat ik niet wil doen: werken op locatie voor ondernemers die geen VA nodig hebben, maar een receptioniste die de koffie komt brengen.
  • Wat niet goed voelt voor mij: alles dat te maken heeft met bewegend beeld en alles dat ‘moet’ van anderen.

Door het beantwoorden van deze 3 vragen alleen al, heb ik veel kennis gekregen. Daar kan ik mijn strategie op toespitsen en daar kan ik dan de juiste marketingtools voor vinden. Door te weten wat je niet wilt, kan je er dus achter komen wat je wél wilt.

Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat ook

Inmiddels ben ik al een tijdje aan het ondernemen en blijf ik mijzelf de vragen hierboven stellen. Zo blijf ik reflecteren en blijf ik trouw aan mijn eigen bedrijfsmissie en aan mijn persoonlijke normen en waarden. Maar dat was in mijn beginjaren als ondernemer moeilijker om te blijven doen. In een onzekere tijd, waar de opbouw van het bedrijf nog volop bezig was, is het makkelijker om onzeker te zijn en in ‘mooie praatjes’ te trappen.

Kijk dan ook uit voor mensen die beloven dat je ‘binnenkort op nr 1 staat in Google en de klanten vanzelf binnenkomen stromen’. Kijk uit voor allerlei funnels waar je ongevraagd in terechtkomt. Bedenk dat als het te mooi is om waar te zijn, het dat vaak ook is.

Outside the box into the comfortzone

Laatst las ik een blog dat opnieuw werd gedeeld, van STORMPUNT over stoppen met outside-the-box denken. Een blog vol herkenning met als heel korte samenvatting ‘Dat wat je niet weet, kun je ook niet inzetten in een creatief denkproces’. Ik vond het een heel mooie, samenvattende en krachtige zin. Alles dat je hebt geleerd in het verleden, zorgt ervoor dat je expert bent in wat je nu doet.

Daar wil ik nog een draadje aan toevoegen. Prima als je je comfortzone verlaat om nieuwe ideeën op te doen en zo je ‘box’ te vergroten. Maar doe niks waar jij je niet goed bij voelt. Zegt iemand anders dat je het moet doen, omdat het nu ‘eenmaal zo hoort’? Maar voel jij je er niet goed bij? Doe het dan niet. Punt. Als je dingen doet die zó ver uit je comfortzone liggen, dat je je zone niet meer ziet, straalt dat af op jou en je bedrijf. De ervaringen die je meeneemt hoeven je ‘box’ niet per se groter te maken.

Wil je meer weten over hoe je comfortzone en hoe je deze kunt inzetten bij het ondernemen? Lees dan het blog ‘Laat de drive om je comfort zone te verlaten achter je en richt je op je nature zone’ van Heleen Moes. Heleen is een ondernemerscoach met een andere kijk op marketing, ondernemen en authenticiteit, die ik graag via LinkedIn volg.

Niks is in beton gegoten

Heb je uitgevogeld wat jij wilt, wat je fijn vindt om te doen en wat je juist niet fijn vindt om te doen? Besef dan dat door ervaring, dit soort percepties kunnen veranderen. Sta daar voor open. Blijf reflecteren en kijken naar hoe je bezig bent en of dit de weg is waarop je verder wilt wandelen. En stuur bij daar waar nodig.

Ben je inmiddels al succesvol ondernemer, weet je goed wat je wil en ben je de balans kwijtgeraakt door te veel uitvoerende werkzaamheden? Dan is juist het inschakelen van een Virtual Assistant iets voor jou. Stoot de uitvoerende werkzaamheden af en laat die door een ander uitvoeren om zo zelf weer regie te krijgen over je tijd. Neem contact op voor een telefonische kennismaking en zet zo de eerste stap naar meer vrije tijd.

Foto van Christophe Hautier via Unsplash