Adverteren zonder budget

Adverteren zonder budget: als je de grote techplayers mag geloven, is het onmogelijk organisch te groeien. Maar dat is zó ontzettend niet waar. Ik neem je graag mee in mijn redenen waarom ik het juist toejuich om te adverteren zonder budget.

Organisch groeien kan echt!

In een eerder blog legde ik al uit wat inhuur nou eigenlijk kost. Daarin neem ik je mee naar een mooi kosten-baten-plaatje en hoe je voor jezelf makkelijk kunt berekenen of je werkzaamheden wilt uitbesteden. Dat blog geeft ook mooi weer hoe je tegen bepaalde kosten aan kunt kijken en waar je wel en geen budget beschikbaar voor stelt.

Eerst wat dingen over adverteren met budget. Toen ik in 2016 startte met mijn bedrijf, ontkwam je niet aan het gebruik van Google Adwords. Dus startte ook ik daarmee. Met een budget van maar liefst € 50,- per maand ging ik vol goede moed adverteren. Dat leverde niks op.

Nee, was het antwoord van wat geraadpleegde marketingspecialisten en ook Google zelf. Dat is ook helemaal niet genoeg om wat op te leveren. Het bedrag moest minstens verdrievoudigen. Naast natuurlijk de ‘standaard’ adviezen, zoals zoekwoordenonderzoek, Google Analytics, e-mailmarketing en alle andere marketing inkoppers.

Tel daarbij op dat ik vind dat ik een ontzettend fijne bedrijfsnaam heb uitgekozen, maar dat het voor Google bijna geen doen is om nou specifiek vooral daarop te worden gevonden. Net iets te veel concurrentie met een groot, heel groot, internationaal bedrijf dat overigens niks te maken heeft met de branche waar ik mij in bevind. Ik vond op dat moment dat ik geen andere keuze had, dan te adverteren zonder budget.

Social media it is!

Adverteren op social media. Dat moest ‘m dan maar worden. Maar ook daar zijn de nodige advertentiebudgetten belachelijk hoog. En als startende ondernemer, heb je nou eenmaal geen groot budget om te adverteren.

Op social media heb ik nooit betaald geadverteerd. Nee, ik, als niet de meest geduldige persoon op aarde, besloot om met geduld, zonder advertentiebudget en het delen van heel, heel veel tips, dan maar mijn tips te gaan delen. Op Instagram, Facebook, LinkedIn en Twitter.

Weet je wat bleek? Dat ik opviel. Dat mijn volgeraantal groeide. Organisch, door te adverteren zonder budget en het simpelweg delen van tips. Wat overigens helemaal niet zo veel tijd en moeite kostte als ik oorspronkelijk dacht. Kennis deel ik tenslotte uit míjn expertise. Giet die kennis vervolgens in korte posts en blogs, kies een contentplanner waar je je goed bij voelt en maak gebruik van een tool zoals Hootsuite.

Kreeg ik dan veel likes, interactie met anderen? Nou, nee. Bij lange na niet. Het aantal views was soms echt wel groot maar de gewenste interactie bleef uit. En toch hé. Toch heb ik een aantal van mijn klanten gekregen doordat ‘ze mij zo vaak online voorbij zagen komen, dat ze niet eens na hebben hoeven denken over wie ze gingen inhuren toen dat nodig was‘.

Leren hoe?

Vandaag de dag heb ik een fijn stabiele klantenkring, heb ik de beste werk-privébalans die ik ooit heb gehad, kan ik al mijn verschillende rollen goed combineren, deel ik nog steeds tips, zorg ik voor mijn eigen afwisseling en bouw ik op mijn eigen voorwaarden aan mijn relaties. Bijna allemaal online. Soms openbaar. Vaak 1-op-1 met de klanten zelf.

Hoe ik dat heb gedaan? Door het delen van mijn eigen kennis, door mijzelf te blijven daarin, door keuzes te maken en daaraan vast te houden, door consistent te zijn, door te reflecteren, door hulp in te schakelen als ik het niet wist en door anderen, die mij inspireren, te volgen en daarmee te verbinden.

Wil jij na het lezen van dit artikel ook organisch groeien en je kennis leren delen op een manier die bij jou past? Je bent altijd welkom om te sparren. Ben je juist op zoek naar iemand die je meeneemt in de wondere wereld van betaald adverteren? Dan heb ik genoeg marketingspecialisten in mijn netwerk waar ik je graag naar doorverwijs.

Foto van Ian Dziuk via Unsplash