Wat een Virtual Assistant voor je kan betekenen?

Wat een Virtual Assistant voor je kan doen

Posted on Posted in Blog

De eerste openingszin die ik vaak te horen krijg ‘Je bent een Virtual Assistant ofzo, maar wat is dat eigenlijk? Ik ken het helemaal niet.’. Er zullen genoeg concurrenten zijn die dit herkennen. In dit blog vertel ik je niet zo zeer wat een Virtual Assistant doet. Wel vertel ik je wat ik voor je kan betekenen en waarom.

 

Wat doet een Virtual Assistant eigenlijk?

Op mijn website leg ik uit wat ik kan doen voor jou als ondernemer. Toch blijft het altijd lastig: geen één ondernemer is hetzelfde. Daarom werk ik met maatwerk onder te verdelen in een aantal vakgebieden.

  • Dagelijks management (of Officemanagement)
  • Marketing & Communicatie
  • Tekstuele ondersteuning
  • Personeelszaken
  • Eventondersteuning
  • Sales
  • Financieel

 

Ik hoor je denken…. ‘Dat zijn een hoop vakgebieden. Waarom niet specialiseren?’. Die vraag krijg ik regelmatig, maar is voor mij heel simpel te beantwoorden. Toch zal ik het wat uitgebreider toelichten.

Bewust allround

Het vak van ondersteuners is een tijd erg breed geweest. Dat is niet altijd zo geweest. Toen ik in 2002 startte als ondersteuner, lag de nadruk erg op tekstuele controle, notuleren en agendabeheer. Heel langzaam veranderde dat naar een manusje-van-alles-functie. Als ondersteuner moést je wel van alles iets weten. En dat was net de ontwikkeling die ik heel erg leuk vond. Een allround functie, van alles iets weten en op ieder gebied kunnen ondersteunen. Op die manier kon ik écht het verschil maken. Iets wat ik vandaag de dag nog steeds erg leuk vind. Bewust allround zijn en een ondernemer op allerlei gebieden kunnen ontlasten. Toch is dat nu niet de trend. De trend gaat juist weer terug naar specialiseren in een vakgebied. In ieder geval bij Virtual Assistants.

Waarom ik niet specialiseer

Wat andere dingen die ik zo leuk vind aan allround zijn:

  • Ik vind het oprecht leuk om allround te zijn. Ik heb een brede kennis opgedaan de afgelopen 15 jaar en zet deze graag in voor jou en je bedrijf.
  • Je hebt veel kennis en kunde bij één persoon. Wees eerlijk: zou jij het leuk vinden om naar 5 verschillende supermarkten te gaan voor je dagelijkse levensmiddelen? Ik in ieder geval niet en bij mij hoeft dat dus ook niet. Heb ik ergens geen kennis van? Dan vertel ik je dat natuurlijk eerlijk en verwijs ik je graag door naar één van mijn con-collega’s.
  • Omdat ik graag allround wil blijven, blijf ik mijzelf opleiden en ontwikkelen. Zo staat er voor dit jaar een cursus copywriting op de planning.

Concrete voorbeelden please

Oké, dat is duidelijk, maar nog niet concreet genoeg. Wat werkzaamheden op een rijtje per vakgebied:

  • Dagelijks management: agendabeheer, e-mailbeheer, archivering, deadlinebewaking, correspondentievoering.
  • Marketing & Communicatie: blogs publiceren, e-mailmarketing, CRM werkzaamheden, huisstijl(bewaking).
  • Tekstuele ondersteuning: redigeren van teksten, transcriptie, lay-out controle, data entry, opstellen van handleidingen.
  • Personeelszaken: administratieve indiensttreding, administratieve uitdiensttreding, verzorgen van attenties, archivering.
  • Eventondersteuning: al het (administratieve) voorwerk voor je evenement, klantbijeenkomsten organiseren, trainingslocaties boeken.
  • Sales: acquisitie, leadopvolging, gespreksverslagen uitwerken.
  • Financieel: inboeken van facturen, debiteurenbeheer, verkoopfacturatie.

Natuurlijk is dit maar een greep uit de werkzaamheden. Wil je weten of ik wat voor jou en jouw bedrijf kan betekenen? Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek vertel ik je graag meer.