Het belang van feedback

Posted on Posted in Blog

Herken je dat? Je hebt een klus uitgevoerd, geëvalueerd, gefactureerd en afgesloten. Jullie hebben afgesproken dat je in de toekomst weer zaken gaat doen met elkaar. Toch hoor je na die klus niets meer van je klant. Viavia hoor je dat je klant je con-collega heeft ingeschakeld. Hé, wat is daar nou gebeurd?

 

Hoe kan je dit voorkomen?

Je hebt het project niet alleen afgesloten met je klant, er is ook geëvalueerd. Toch heb je in de evaluatie niet of nauwelijks verbeterpunten te horen gekregen. ‘Goed gedaan’, denk je nog. Met de toezegging van je klant dat ze je in de toekomst weer gaan benaderen, dacht je ook niet dat er verbeterpunten waren. Hoe kan jij inmiddels verbeteren, als jij niet weet wat je klant graag anders had gewild?

Samenwerkingen, projectmatig of structureel, kunnen altijd worden verbeterd. Waarom? Niet omdat er altijd iets misgaat, absoluut niet. Maar omdat het mensenwerk blijft en mensen naar mijn idee zichzelf altijd kunnen blijven verbeteren. Hoe bereik je dat dan? Dat is eigenlijk heel simpel: wees gewoon eerlijk. En niet alleen je klant naar jou, jij ook naar jezelf én jij ook naar je klant.

 

Tips!

Wat handige tips op een rij:

  • Plan na ieder (groot) project altijd een evaluatie. Bereid deze dan ook voor. Wat is juist goed bevallen in de uitvoering? En wat ging goed, maar kon beter? Noteer die punten en bespreek ze met je klant. Zijn het echt grote punten? Zorg er dan voor dat je ze ook kunt onderbouwen en dat ze gericht zijn op verbetering.
  • Andersom geldt dat natuurlijk ook voor jou. Zie jij dingen aan je klant’s kant die beter kunnen? Noteer dat dan ook. En vergeet ze vooral niet te bespreken. Ook hier geldt: zorg ervoor dat je ze kunt onderbouwen en dat ze gericht zijn op verbetering.
  • Gaat gedurende het project iets niet helemaal lekker? De communicatie? Of juist de uitvoering? Wacht dan niet tot de evaluatie om dit terug te koppelen. Noteer het ergens en geef het direct aan. En dit hoeft niet altijd live. Ook per mail, telefonisch, via Skype of WhatsApp kan je dit terugkoppelen. Een live nabespreking kan je dan altijd nog plannen (als het nodig is). De verbeterpunten liggen dan echter wel direct op tafel. Je kan dus ook direct ermee aan de slag.
  • Wees niet bang voor het krijgen én geven van feedback. Ook als je daar nare ervaringen mee hebt gehad. Blijf inhoudelijk communiceren met elkaar. Lukt dit je niet bij deze specifieke klant? Vraag jezelf dan af of deze klant wel de juiste is voor jou. Vind je het sowieso lastig feedback te geven en te krijgen? Er zijn genoeg trainingen die je dit kunnen leren.

 

Als laatst: opbouwende kritiek (of zoals ik het noem: feedback) is iets heel anders dan (on-onderbouwde) kritiek. Als je de feedback niet kunt onderbouwen, is het dan wel feedback?

 

Meer weten?

Wil je meer weten over het geven van goede feedback? Kijk dan eens naar:

 

Vind ook jij dat feedback geven en krijgen een belangrijk onderdeel is van samenwerken én heb je een Virtual Assistant nodig? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking.